Nettmediets mektige potensial

Betydningen av internett har vokst på verdensbefolkningen noe enormt helt siden slutten av 90-tallet. Ikke minst har det tatt plassen som et av våre viktigste verktøy i både hverdag og helg. Det er ikke langt unna at hele vår verden ligger på internett og at vi kan gjøre de fleste handlinger og valg gjennom denne teknologiske tilnærmingen. Vi handler klær og utstyr, vi sjekker post, kommuniserer med mennesker på andre siden av jordkloden og jammen betaler vi ikke regningene våre også. For de som er ansvarlige for å dele alt som skjer rundt omkring i verden på nyhetsfronten er nettet et utrolig viktig verktøy. Det er de vi skal fokusere oss inn på idag, prøve å forklare hvor viktig det er for nyhetsredaksjoner å utnytter »nettmediets mektige potensial».

Skjermdump fra Newsweek.com

Skjermdump fra Newsweek.com

I nyhetenes verden opplever vi en stor utvikling. Det er allerede flere år siden utviklingen gav papiravisene et godt skjelv i knærne, og de ble opplyst om hvordan nettaviser og applikasjoner sakte men sikkert begynner å ta deres plass. De tradisjonelle papiravisene som mann må i butikken  for å få fatt på, blir danket ut av de enkle sakene som gratis plutselig dukker opp på nettbrettet til brukeren, som sitter godt planta i sin egen stue. Folket sitter ikke i sofaen kl. 19 hver dag for å se Dagsrevyen på NRK lenger. Bevisst over denne utviklingen har nyhetsredaksjonene blitt nødt til å tilpasse seg den teknologiske hverdagen. Allikevel har de et klart utviklingspotensiale. Internettets digitale plattform har nærmest uendelige muligheter og utvikler seg hver dag.

Gjennom nettmediet åpnes mange muligheter nyhetsredaksjonene ikke har gjennom tv-skjermen eller avispapiret. Kanalen blir mye mer toveis. På internett har brukerne en mye større mulighet for å samhandle med redaksjonene, gi tilbakemeldinger og kommunisere tilbake. Samtidig er nettmediet en et veldig åpent medium, og betydningen av koblinger er utrolig viktig. I den tradisjonelle avisen og på tv var du tvungen til å høre nyheten i et allerede satt opp system, en forhåndsbestemt rekkefølge. Selvfølgelig kunne du skru av eller bla over en side i avisen, men du fikk nyhetene presentert i redaksjonens system. Ved hjelp av internett blir nyhetsformidlingen mye friere, og dette er et viktig verktøy. Leserne står fritt til å velge og vrake i nyheter, slik kan de få utdypning i akkurat de sakene de selv ønsker å prioritere. Dette åpner dørene for smarte ideèr hos redaksjonene, de kan koble sammen tråder i en nyhetssak og linke videre til andre saker som omhandler emnet. Dette er bare et av mange tips for å utnytte de store mulighetene som byr seg ved at internett er så stort og utbredt.

onlinejournalismblog

 

Online Journalism blog hevder at nyheter presentert gjennom en blogg har en stor fordel på grunn av det personlige preget og forholdet mellom journalist og leserne. Dessuten er det enkelt å lage et godt rom for samtale og diskusjon på bloggen. Dermed er det en god mulighet for journalister koblet til nyhetene å drive en blogg for å dele nyheter på sin egen kanal. Det gir både journalisten og mediet et ansikt utad, i en mye mer personlig setting. Vi får se en lik utvikling av et bedre forhold på det sosiale mediet Twitter. Her er det åpent for både seriøse og vanlige kommentarer, noe som hvertfall kan styrke det personlige forholdet mellom journalisten og leseren. Her kommer også interaksjonsmulighetene godt frem. Leserne kan »tweete» saker og interessante meninger til journalistene. Videre kan de velge å ta det i betraktning, eller kanskje bli inspirert til å skrive en sak.

Å komme seg ut på de sosiale mediene og f.eks. blogger er et veldig smart trekk i henhold til klikking, spredning og publisering. En side for redaksjonen eller for journalister, programledere og andre ansatte er en glimrende mulighet til å få delt ut nyhetene til et mye større publikum. Leserne kan følge dem på sosiale medier og bli indirekte varslet om nyheter og saker som kan engasjere og trekke dem til nyhetssiden. En slik kobling mellom leseren og mediet kan være gull verdt for å etablere et forhold og kanskje få en leser for alltid. Jo flere medier de kan sette seg inn i og lage en kanal, jo større publikum kan de nå ut til. Sålenge publiseringen ikke overeksponerer leserne helt, de skremmes lett bort når for eksempel hele Facebook »feeden» er stappfull av nyhetene, der gjelder det å finne den perfekte linja.

 

Til neste,

Jhawk

Kilder:

– http://www.nytimes.com/2014/01/30/business/media/as-i-was-saying-about-web-journalism-a-bubble-or-a-lasting-business.html?

– http://onlinejournalismblog.com/2014/02/01/faq-what-does-blogging-add-to-journalism/

– http://www.theatlantic.com/technology/archive/2014/01/the-rise-of-curiosity-journalism/283184/

– Palmer,L.(2012) »iReporting» an Uprising: CNN and citizen Journalism in Network Culture»

– Parasie,S, Dagiral,E (2012) »Data-driven journalism and the public good: »Computer-assisted-reporters» and »programmer-journalists» in Chicago»

Advertisements

One thought on “Nettmediets mektige potensial

  1. Liker det at du tar med journalister som blogger, Jan Erik. Som du sier skaper en subjektiv tekst en tettere kontakt mellom journalist og lesere. Enig i det at dette enkelt åpner for samtale og diskusjon, samt gir redaksjonen et ansikt utad. Er nok flere journalister som har vansker med å holde seg så objektive som mulig når de poster på nettaviser, så det å kunne rive seg litt fra de tradisjonelle rammebetingelsene og reglene ved å blogge og skape diskusjon rundt et tema og journalistiske metoder er bare positivt.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s