Kunsten Journalistikk

Nettaviser og nyhetsspredere på internett er en svært voksende gruppe. Verdens befolkning blir mer mobile og trenger bærbart internett overalt og vil helst ikke drasse med seg en hel datamaskin. Dermed blir det utviklet smarte telefoner og nettbrett, slik at folk kan få med seg alt på verdensfronten uten særlig innsats eller styr. Dette blir det konkurranse av, og gevinstene for de mest populære avisene og andre nyhetsredaksjoner er store. Dermed har det tekniske uttrykket »klikking» vokst frem som et av journalist-hverdagens viktigste ord.

Skjermdump hentet fra ''Slik banaliseres mediene'' - Fredrik Drevon

Skjermdump hentet fra »Slik banaliseres mediene» – Fredrik Drevon

Et klikk betegnes at en leser velger å klikke med musepekeren sin på en nyhet og gå inn på den. Dermed vokser det frem en stor kamp i det konkurranse-baserte nyhetsbildet. Den harde kampen om lesernes klikk er en hard kamp, selvom leserne ikke nødvendigvis legger merke til drakampen blant journalistene, merkes det virkelig for de som tar seg tid til å kikke etter. Det er nøyaktig dette frilans-journalisten Fredrik Drevon hevder i sin kronikk: »Slik banaliseres mediene». Han bygger kronikken på at norske journalister har mistet sin orginalitet og bygger opp saker kun for å skaffe klikk og dermed penger til sin arbeidsgiver. Derfor slår Fredrik veldig hardt ned på denne nye enkle formen for journalistikk. Han hevder det meste av dagens saker starter ved ordene: »denne, dette, derfor, slik og her». Han hevder dette er den journalistiske trenden nå for tida og at det er slik mann skal oppnå klikk.

Dette kan tolkes på forskjellige måter, for det første er dette en teori mange journalister bruker. Det hadde ikke dukket opp som en trend visst ikke. I disse konkurrerende tider er det viktigere enn noen gang å få mest publisitet og få flest innom mediets artikler. Dette gir videre mer trafikk på siden, som igjen gir bedre renommé, sponsoravtaler og mer penger i kassa. Så konkurranse og økonomibasert det norske samfunnet er idag, er dette alfa-omega for at mediene skal gjøre det bra. Skal dette være god nok grunn til at kvaliteten på journalistikken synker? Når en overskrift starter ved disse ordene er det også stor sannsynlighet for at saken er en nyutgave av noe som allerede kan være en sak, eller en kort, ikke fullstendig sak, siden overskriften er så ufullstendig.

Dette får oss inn på en virkelig problemstilling. Er klikk-verdien så høy at det skal gå ut over journalistkvaliteten på saken vi klikker inn på? Da føler jeg at verdien i en sak forsvinner betraktelig. En journalist tjener for livets opphold med å formidle nyheter og hva som skjer ut til folket, jeg synes nesten det burde gjøres på en ordentlig måte og ikke gjennom små, klikk-fangene artikler.

Skjermdump fra Dagbladet.no

Skjermdump fra Dagbladet.no

Skjermdump fra VG.no

Skjermdump fra VG.no

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nå skal også sant sier at jeg på jakt etter slike nyhetsartikler, måtte helt til bunns hos Vg.no og omtrent midt på siden på Dagbladet for å finne en sak som startet med de utvalgte ordene.

Til neste,
Jhawk

Kilder:

– http://www.aftenposten.no/meninger/Slik-banaliseres-mediene-7120544.html#.U3EoRvl_sQc

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s