3, 2, 1, Game On!

Gamification har blitt et godt brukt begrep i disse teknologisk utviklede dager. Gamification bygger på prinsippet med å få deltakernes konkurranseinstinkt til å kjempe mot et godt formål eller å lære noe viktig. Elementer fra spillindustrien tas inn i hverdagen og kan enten gi ekstra krydder i noe enkelt eller så kan de brukes til å opplæring, ofte sett i typiske »lek og lær» spill. Idag skal vi få et innblikk i gamification tatt i bruk, og se på fordeler og eventuelle utfordringer.

Ovenfor ser vi et fint eksempel på den motiverende formen av gamification. En tre-barns-far fra San-Fransisco vant en slags id’è og gründer konkurranse gjennom Volkswagen Sverige. Ideèn hans har tatt de ikke så populære fotoboksene og fått laget et lotteri utav det. De som bryter fartsgrensen blir tatt som i en vanlig fotoboks, mens de lovlydige som holder fartsgrensen blir spillende om pengepremier betalt av de lov-brytende trafikantene. Her ser vi en motiverende form for gamification som straffer de som bryter loven og gir tilbake til de lovlydige borgerne. Samtidig har systemet en klar positiv virkning på kjøringen i sentrum, noe som fort kan redde menneskeliv og spare byen for mye trøbbel. Jeg synes idèen er kjempesmart, og jeg vet kjempegodt hvor fort både mitt konkurranseinstinkt kicker inn og ikke minst hvor lite jeg har lyst til å betale fartsbøter. Det er vanskelig å si sikkert, men hvem vet hvor mange reddede menneskeliv, unngåtte trafikkulykker og uutfylte skademeldinger gründeridèen har stått for.

Det litt annerledes eksempelet vi har er hvor elementene fra lek og spill har blitt satt inn for at brukerne skal kunne lære noe, og kanskje forbinde læreprosessen ved at de hadde det gøy. Men dette er ikke nødvendigvis bare for lek og morro, det finnes også varianter med meget seriøst innhold og handliger tatt ut fra krig og naturkatastrofer. Her ser vi en måte å lære om noe vanskelig, mørkt og trist gjennom kanskje en oppgave og valgsbasert spillform. Dette viser sjangerens størrelse og viser at mulighetene er store, selv for å ikke lære om verdenshistoriens lyseste øyeblikk.

Skjermdump fra The Guardians flyktningutfordring, interaktiv historie

Skjermdump fra The Guardians flyktningutfordring, interaktiv historie

Gamification er et utrolig spennende konsept og mulighetene er så lange som fantasien rekker. Som en ekte konkurransemann merker jeg hvordan elementene fra spillverden kan gjøre læring og veien mot et godt formål veldig spennende. Her kan vi nedkjempe klimautslipp, motvirke trafikkulykker og gjøre noe gjennom å ha det gøy. For å ta de mørkere sidene kan vi lære viktige ting om de mørkere sidene av verden og bli oppdatert på hvordan andre lever her i verden. The Guardians flyktningeutfordring, en interaktiv lærehistorie som går ut på at du skal klare å rømme inn i Europa-borgen som alenemor med sine to små barn, er en god men mørk formidling og lærerreise gjennom et drama og styr for å kunne bo trygt, uten forfølgelse og krig. Det forteller om bredden, mulighetene og den enorme viktigheten av denne sjangeren. I flyktninutfordringen for eksempel. så er det ingen måte å lære så godt som å måtte oppleve den samme situasjonen selv.

 

Til neste,

Jhawk

Kilder:

– http://wheels.blogs.nytimes.com/2010/11/30/speed-camera-lottery-wins-vw-fun-theory-contest/?_php=true&_type=blogs&_r=0

– http://www.theguardian.com/global-development/ng-interactive/2014/jan/refugee-choices-interactive

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s